Penubuhan Sekolah Tuanku Abdul Rahman, Ipoh (S.T.A.R.)
mempunyai kaitan rapat dengan Laporan Razak dan desakan nasionalis Melayu yang
mahukan agar pendidikan di kalangan anak Melayu dipertingkatkan menjelang
Kemerdekaan negara pada 31 Ogos 1957. Encik Hamdan Sheikh Tahir yang pada masa
tersebut menjadi Pengelola Sekolah-Sekolah Menengah telah diberi tanggungjawab
untuk merangka konsep sekolah menengah berasrama penuh yang ideal dan diterima
oleh pihak berkuasa pendidikan. Dari sini lahirlah Sekolah Tuanku Abdul Rahman,
Ipoh; Sekolah Dato’ Razak, Tanjung Malim dan Sekolah Tun Fatimah, Johor Bahru.
Sekolah-sekolah ini telah memberi peluang kepada pelajar-pelajar Melayu yang
cerdas dari luar Bandar untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih
tinggi. Penubuhan sekolah-sekolah ini merupakan percubaan berani pihak kerajaan
dalam sejarah pendidikan negara kerana pada masa tersebut belum terdapat
sekolah Melayu yang mengajar mata pelajaran bahasa Inggeris kepada
murid-muridnya.
Sejarah
Sekolah Tuanku Abdul Rahman, Ipoh (S.T.A.R) bermula pada 2 Januari 1957 tetapi
dikenali sebagai Malay Secondary School, Ipoh (M.S.S). Pada peringkat awal
penubuhannya, sekolah ini ditumpangkan sementara di lima buah bangunan yang
pernah digunakan oleh Askar Melayu sebagai tempat pentadbiran, tempat tinggal
dan simpanan barangan yang terletak di Baeza Avenue, Ipoh. Setelah bangunan
tersebut ditinggalkan oleh Askar Melayu pada 1 November 1956, Pejabat Kehutanan di Kuala Lumpur telah
diminta membantu mendirikan 12 bilik darjah yang baru, 6 buah bilik mandi dan
memperbesarkan dapur. Semua bangunan ini diperbuat daripada papan dan siap
dibina pada 18 Januari 1957. Kawasan sekolah yang seluas 4 ekar telah sedia berpagar
dengan pagar dawai berduri.
Sekolah
ini mula menerima kemasukan pelajar pada hari Ahad, 13 Januari 1957 seramai 200
orang pelajar yang berumur 14 dan 15 tahun dan ditempatkan di lima darjah
tingkat 1. Mereka datang dari setiap negeri di Persekutuan Tanah Melayu setelah
tamat belajar di darjah-darjah tingkat khas di enam pusat, iaitu di Pulau
Pinang, Ipoh, Kuala Lumpur, Kulala Lipis, Kota Bahru, Johor Bahru. Walau
bagaimanapun, Guru Besar Sekolah tersebut, Encik Hamdan Sheikh Tahir telah mula
bertugas pada 2 Januari 1957 dan 15
orang guru mula bertugas pada 7 Januari 1957.
Enam
orang guru tersebut mendapat latihan di Kirkby Teacher’s Training College,
England dan selebihnya mendapat latihan
daripada Maktab Latehan Guru, Kota Bharu, Kelantan. Sukatan pelajaran
yang diajar adalah sama seperti sukatan pelajaran darjah Tingkat Satu di
Sekolah Jenis Umum, iaitu menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar
selain daripada mengajar Bahasa Melayu dan Kesusteraan Melayu diperingkat yang
lebih tinggi.
Pada
minggu pertama Mac 1957, seramai 160 orang murid lagi yang berumur 13 dan 14
tahun melaporkan diri. Mereka telah lulus peperiksaan Sekolah Melayu dan
dimasukkan ke dalam empat buah darjah Tingkat Khas. Mereka menggunakan sukatan
pelajaran yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran.
Melalui
Mesyuarat Guru-guru pada 20 Februari 1957, mereka bersepakat untuk menggunakan
warna merah dan putih sebagai lambang sekolah dan ‘Ilmu Panduan Hidup’ sebagai
cogan kata sekolah.
Selain
daripada mementingkan kemajuan dalam kurikulum, S.T.A.R. juga turut menekankan
penglibatan pelajar dalam bidang ko-kurikulum. Pada peringkat awal,
pelajar-pelajar dibahagikan kepada empat pasukan dengan menggunakan nama Rumah
Kuning, Rumah Merah, Rumah Biru, dan Rumah Putih dengan diketuai oleh guru
rumah dan penolongnya. Murid-murid ini dilatih dalam pelbagai kegiatan sukan
seperti olahraga, gimnastik dan senaman pada sebelah petang. Mereka juga diberi
kebenaran oleh Guru Besar Anderson School untuk menggunakan padang sekolah tersebut
bagi bermain bola sepak, hoki dan ragbi sebanyak dua kali seminggu. Perlawanan
sukan antara pasukan juga diadakan.
Sehingga kini, STAR bukan sahaja dapat
mengekalkan reputasinya dalam bidang akademik dan k o-kurikulum, tetapi telah dapat melahirkan
golongan profersional yang berjaya dalam pelbagai bidang seperti politik,
pentadbiran, perniagaan, pendidikan, pembinaan, perkhidmatan awam dan
sebagainya.
No comments:
Post a Comment